Sunday, June 19, 2016

Herbs and Mountains

私がアーユルヴェーダの勉強を本格的に始めて、1年ほど経ちました。
このところワークショプなどは行う側が多かったのですが、6月のはじめに私の先生の講義に出席して参りました。

奈良アーユルヴェーダスクールの主催で実現した、私の先生であるアーユルヴェーダ医師:Dr.浅貝と、日本でただ1人のチベット医師(アムチ):小川康先生の講義と対談。
そして生駒山での小川先生の薬草ワークショプ「森のくすり塾」。
両日程とも、仕事終わりに電車に揺られてうきうきと遠足気分で。


Dr. Ogawa (Left) & Dr. Asakai (Right)

お二人とも、基本的にはアーユルヴェーダやチベット医学のことをお話しされておらたのですが、私には「学びの先にあること」や、「生きる力」についてお話しされておられるように聴こえました。
オフザレコードなお話もちょこちょことあり、ライブの魅力を堪能。


Dr. Ogawa

お久しぶりにお目に掛かったDr.浅貝は、また一段と少年のような若々しさを漂わせておられ、相変わらずのキラースマイル。
小川先生は、森の中にいるとどんどん緑の中に埋もれていくように這いつくばって薬草を採ってきては面白く解説してくださるのが楽しかったです。
実践を大切にされておられるのはお二人とも同じで、やはり感じることって一番早い学習法だと再確認しました。
私が身を置いているピラティスやアートも、結局はそこが一番肝心なところ。
感性を磨くって、生きる力を上げることなんじゃないかな?そんな風に思いました。



身体の感覚を研ぎ澄ませて、全身で自然を感じること。
つまりそれって、生きることなんだよね…。

貴重な機会に参加できて光栄でした。
主催のまきさんと、ご一緒させていただいた皆様 ありがとうございました。

生駒山もありがとう。
今度は朝からゆっくり出かけて聖天さん(ガネーシャさま)にきちんとご挨拶に行こうと思います。


About a year has passed since I've started to study Ayurveda.
Lately, I've been giving workshops, but at the beginning of June, I attended a seminar of my Ayurveda teacher.

Nara School of Ayurveda held a special event, which is a live talk show of Dr. Asakai who is my Ayurveda teacher and Dr. Yasushi Ono who is a only Japanese Tibetan doctor.
And there was another event of Dr. Ogawa's practical lecture of natural medicine from a forest of Mt. Ikoma.
I felt like I was going to go on a picnic for both of the events.
On my way to Nara after work, I was excited.


Both of the doctors were basically talking about Ayurveda and Tibetan Medicine, but for me, they were talking about what's there beyond learning, and a power of living.
There were of course, some off the record talks and I enjoyed their honest discussion.



I hadn't seen Dr. Asakai for a long time and he's getting younger and younger every time I see him. His smile is a killer.
In the forest, Dr. Oagawa melts himself into a low bush or the deeper part of the forest and come back to us with some herbs in his hands. His points of view towards medicine and herbs were very interesting and I agreed with many of them.
Both of the doctors greatly respect practicality, so I reassured that to feel is the best learning shortcut, or the direct learning after all.
To feel is also take a great part of Pilates and art.
To have a strong sensitivity is to have a high living ability. Maybe... I thought so.



To sharpen all the sensors of the body and feel nature with the whole body, not with only a brain.
That is of course, to live.

It was great to be able to join in a special opportunity.
Thank you for all the other participants and our host Maki.

Also thank you Mt. Ikoma.
Next time, I should come to you from the morning and say hello to Ganesha properly.



No comments:

Post a Comment