Tuesday, January 29, 2013

passion within control


野村萬斎さんの『狂言サイボーグ』、文庫版が発売されていたので、早速購入して読み始めました。

狂言もしくは能を見たことのある方はご存じのとおり、狂言の舞台というのはいわゆる額縁舞台ではなく、あらゆる角度から舞台を鑑賞できるようになっている張り出した舞台です。四本の柱で支えられた屋根のある舞台で、観客のいる床から90センチほど上にあります。しかも舞台装置(セット)も何もない、むき出しの舞台なので、観客の目はあらゆる角度から、演者の身体、動きに全て向けられます。これは演者にとってはとても過酷なものです。
幼いころから狂言のお稽古を身に沁みつかせて、狂言を演じるためだけに身体を作ってきた狂言師が、狂言における身体や精神のありかた、表現について書いておられるので、とても面白い。
萬斎さんの書かれていることは、狂言という枠を超えて、共感できることがたくさんあります。

身体表現、というのは、自分の持つ身体のパーツ全てに神経を傾けなければ、伝わらない、とても難しいものです。
ダンスや演劇をやっておられる方はもちろん、スポーツやエクササイズの『型』を伝えるとき、正確さはとても大切です。
そして、そこにいかに魂を込められるかが決め手なのでしょう。
完璧にデッサンの取れた絵でも、機械的なものはつまらないものです。ちょっとくらいデッサンが狂っていても、伝えたいものがほとばしる絵は、良いと思います。

普段の何気ない会話、アート、英語、ピラティス・・・私も、何かを伝えるこということが、もっと上手くなりたいと思います。


狂言サイボーグ 野村萬斎:著 文春文庫(2013年1月)

*狂言に興味のある方へ
人間国宝 野村万作さんの主催する万作の会 
お豆腐狂言 茂山千五郎家 

 
 
I found a paperback version of The Kyōgen Cyborg by Mansai Nomura, so I bought it and am reading it now.
*Kyōgen is a form of traditional Japanese comic theatre. It was performed along with Noh as an intermission of sorts between Noh acts on the same Noh stage. It is also performed independently nowadays.

 
As those of you who have seen Kyōgen or Noh before, the stage is not proscenium arch. The traditional Noh stage consists of a pavilion with four pillars and it is elevated approximately three feet above the ground level of the audience. And also has the narrow bridge from stage right to the main stage. It has no set whatsoever, so it’s a bare space. Audiences focus only the actors’ bodies and movements from all sorts of angles. I imagine it’s very hard for the actors.
In this book, Mansai, who has been training as a Kyōgen actor since his childhood, is writing about a body and mind, and acting methods for Kyōgen. It’s incredibly interesting. Also what he wrote in the book is universal and you can find lots of sympathy in any activites you do.
 
Expressing something through body movements is very difficult as you must control every single part of your body.
When you teach basic positions or movements in sports and exercises, not to mention dance and acting, accuracy is very important.
And how much soul you can put into it is even more important.
Perfectly sketched painting without any message is boring. I think a painting full of passion and message even if it’s poorly sketched is still good.
 
Everyday conversation, art, English and Pilates cues.. I want to improve skill of telling, teaching and expressing.

The Kyōgen Cyborg  Mansai Nomura (Jan 2013)

*Those who want to know more about Kyōgen
A living national treasure Mansaku Nomura’s MANSAKU NO KAI
Sengorou Shigeyama Family SHIGEYAMA OTOHU KYOGEN