Saturday, April 11, 2015

Prague 3

チェコ・プラハ、骸骨マリオネットワークショップ記。
その3です。
その1

その 2

翌日はミレックさんのワークショップの恒例行事となっている、チェコのマリオネットの歴史を観に行きました。
ミセス・ボルロバのお家には亡くなったボルロバ氏がコツコツと集めてきたマリオネットたちが、天井、壁、家具、床に至るまで溢れています。。
私のお気に入りは悪魔や骸骨、精霊などのマリオネットで埋め尽くされた廊下。
4年前に訪れた時よりは余裕を持って見学できたけれど、相変わらずマリオネットの多さに圧倒されました。






さて、彫りがスタートすると私の脳のスイッチが一気にアートに切り替わりました。
アシスタントの先生方に、木目を尊重するということを何度も教わります。
木目に逆らって彫ると、表面がささくれたり、ごそっと不機嫌に剥がれてしまったり、鬼の角のように逆立ってしまいます。
バーシュクゥは、英語があまり通じないのだけれど、いつも私の手元を気にしてくれていて、間違った方向に彫って私が木を回しながら、あっちでもないこっちでもないと迷っていると「この向き、この向き。」と手振りで導いてくれました。
バーシュクゥがひとたび手伝ってくれると、私が30分ばかりちまちまとやっていたところを、ものの3分で美しく形を見せてくれます。
彼の目には、分厚い木の層の下にある「欲しい形」が見えていて、大胆にズバッと彫刻刀を入れていきます。40年以上も木を触ってきた指はカンノーリのように太くてどっしりしていますが、細かな作業も得意で、骸骨の歯をどうすれば立体的に仕上げられるのかを見せてくれた時は感動しました。
いつもにこにことしていてかわいらしく、私が持参したコーヒーカップの縁につける骸骨のアクセサリーを気に入っていました。



Vaclav on the left.

ズダールさんは、4年前にもアシスタントでお世話になった先生で、私の憧れの先生。
ちょっと好きすぎて、ろくに話しかけることもできないほどです。
奏多さんには「憧れの先輩を遠くから(木の陰に隠れて)見つめる中学生じゃないんだから。」と笑われましたが、本当に憧れの方なので、写真を撮るのもわざわざお断りして控えめに撮りました。
ズダールさんが帰る日に、一緒に写真を撮っている人たちを羨ましく思いつつ…。


それにしても、ミレックさんをはじめ、先生たちの忍耐力には頭が下がります。
彼らの手にかかればすぐにでも終わらせることができるものを、私たちが必死でもたもたと削っているのを見て、よくあんなにおっとりと見守っていられるなと思います。


This is my third report of Skeleton Marionette making workshop in Prague, Czech.
Part 1

Part 2

On our second day of the workshop, it was the regular program of the Mirek's workshop. We went to see the historical marionettes.
At Mrs. Volrova's apartment, its ceilings, walls, furniture, and even floors of each room was occupied by the marionettes which were collected by the late Mr. Vorlova for years.
My definite favorite is the hallway filled with devils, skeletons, and spirits.
I could look around without overwhelmed too much this time compare to my first visit four years ago, but still is overwhelming to see a tremendous number of marionettes.

Mrs. Vorlova (centre), Leah (left) and her kids.






As soon as carving started, my brain was quickly switched from "normal" to "art" mode.
Assistant carving teachers kept telling us to respect the wood grains when we carve.
If you carve against the grains, the wood surface split in fine layers, or peeled off as a chunk, or stuck up like a horn of ogre.
I couldn't communicate with Vaclav in English or Czech much, but he always watched over what I was doing with the wood block. And when I was turning the block around to find the right grain, he gestured his finger and said "This way, this way."
Once he gave me a help, he carved out a beautiful shape in about three minutes where I had been working on for about half an hour.
In his eyes, through the thick layers of wood, he could see the exact shape he should carve out already, so he dynamically place an chisel and carve off unnecessary parts without any hesitation. His fingers have been touching wood more than forty years and they were thick and strong which reminded me of canolli, but they were also good with sensitive works. I was amazed when he showed me his technique to carve three-dimensional teeth on my skeleton.
He was smiling all the time and it was cute. He like my mini skeleton hanging at the rim of my coffee mug which I brought from Japan.





Zdar helped me a lot four years ago and he is my favorite assistant carving teacher at Mirek's. And I admire him a lot.
It's almost I admire him too much and I couldn't even talk to him.
Sota laughed, saying I was like a junior high school girl who stares at a senior she looks up to from a distance (even behind a tree). Oh well, but he truly IS my hero, so I even asked him to take his photo shyly before I even took out a camera.
I felt envious toward people who were taking photos with him on his last day.


Zdar

Anyways, I take my hat off to Mirek and all the teachers for their great patience.
By their hands, our skeletons could be done in an instant. I wonder how can they calmly watch over us fumbling over the wood blocks and carving very slowly.

My mini skeleton.

No comments:

Post a Comment