Sunday, March 01, 2015

Spinach curry and turmeric milk

春がやって来るのを感じますね。私の身体も不要なものを体外へ吐き出し始めました。
つまりは、デトックスてやつです。例えば小さな湿疹とか。たまに肌が乾燥しているなと感じることもあります。きちんとしたマッサージと、保湿で解決できますが。

のどが少し痛いなと感じた朝、すぐに治るだろうとわかっていました。これは浄化作用の一部に過ぎないと。ターメリックと塩を入れた水でうがいをすると、薬のような味がしましたが、のどが殺菌されていく感じがわかりました。
自分の自然治癒力を信じて、可能な限りちいさなお手伝いをしてあげたいと考えています。



南インド料理教室にて、クミンライス、ほうれん草のカレー、ジャガイモのサブジ、ココナツのバルフィ(お菓子)、そしてターメリックミルクを作りました。
さほど手の込んだものでは無いけれど、美味しいお料理たち。
まずは自分のドーシャを調べて、それぞれのマサラを作るところから始めました。
私のチェックリストを調べてみると、今はピッタが強くなっていると出ていました。
興味深かったのは、私は自分自身のドーシャは基本的にはカファだと思っていたこと。しかしこういったものは流動的です。季節やそのときの身体の状態、人生の段階でも変わります。
全てのものがきっとそうなのでしょうね。確かなもの、というものは無い。



この教室に参加するたびに、新しい人たちと出会うのは良いことです。
私にとっては同時に緊張することでもありますが。
ここから学ぶことはあります。

ほうれん草のカレーはちょっぴり辛く、ターメリックミルクはやわらかでした。
この2品が辛さと甘さの良いバランスを取ってくれていました。
良いバランス。私たちには、みんなそれが必要。




I can feel spring is coming. So my body has started to spit out unnecessary things.
Which means, detoxification. For example, tiny rash. I feel my skin gets a little dry occasionally. Proper massage and moisturing will solve the problem.

On the morning I felt my throat was aching a little and I knew it will be alright soon. It's a part cleansing process. I gargled my throat with turmeric and salt water. It tasted like medicine, but I can feel my throat is sterilized.
I want to trust my own self healing power and give a little help as much as I can.





At the South Indian cuisine lesson, we made cumin rice, spinach curry, potato sabzi, coconut barfi, and turmeric milk.
Those dishes are very simple, but tasty.
We started with checking each of our dosha, and mix each of our own masala.
On my check list, it said Pitta is my strongest dosha now.
It was interesting because I've been thinking my dosha is basically Kapha, but those things are fluid by seasons, our own conditions at that time, or life stages.
I guess everything is just like this. There is nothing certain.

It was nice to meet new people every time I join the class.
It's also a bit awkward for me at the same time.
I guess I learn from this.

Spinach curry was a bit spicy, and turmeric milk was mild.
Two things made a good balance between spicy and sweet.
A good balance. We all need that.




No comments:

Post a Comment