Tuesday, May 15, 2012

Tokyo - Part 3

東京最終日。
目覚めてたっぷりとストレッチ。
パッキングをして、お昼前にチェックアウト。荷物をホテルに預けてから、半蔵門周辺を散歩。
まだ桜がきれいに咲いていました。

早めのお昼を食べに1日目にお茶を飲んだ、インド料理店ガンジスへ。
野菜のカレーとサフランライス、チャイのランチセット。
サフランとウコンが昨日たっぷりと呑んだお酒で荒れた胃に効いてくれるかな、と思いながら。
スパイスで体が温まり、チャイもまろやかで美味しかった。


美味しいお昼の後は、奏多さんの個展が開かれている飯田橋のパペットハウスへ。
その日は奏多さんのギャラリートークがあったので、たくさんの人が来ることを予想して、少し早めに行くことに。
パペットハウスにつくと、かわいい看板が出ていて、奏多さんの作品がウィンドウに飾られていました。
奏多さんはちょうどお昼に出ていたので、しばらくギャラリーのオーナーさんとお話をしていたところへ、奏多さん登場。
昨日のお礼を言って、ゆっくりと作品を鑑賞。
舞台装置付きのマリオネットたちは、なんとも物語に満ち溢れ、ひっそりと息づいていました。
チェコの写真家さんが撮った、奏多さんのマリオネットの写真たちも展示されていて、小さいながらも見ごたえがありました。
私のお気に入りは、日本の青鬼と、赤いシルクハットの骸骨の綱渡り曲芸師、そして、骸骨のギャンブラー。(趣味丸出しですが、好きなんですもん。しょうがない。)

あれこれと話したりしているうちに人が集まり、ギャラリートークの時間になると、部屋は満員状態に。奏多さんがパペットを動かすと、みんな引き込まれて、私は改めてストリーテリングの魔法を目の当たりにした気がしました。
奏多さんのファンの方々もたくさん見えていて(後日、奏多さんの名前をお子さんに付けた方が来たそうです)、本当にすごい人に出会って、ご教授いただけたのだなぁと、感激。精進します。
ありがとう、奏多さん!

Sota and I
奏多さんと私


個展の後は、友人の誕生日プレゼントを探しに表参道あたりをぶらぶら。
人がいっぱい。さすがにおしゃれの町。
大きな黒いケースを押している西洋人を見かけ、本当に東京って面白いなぁ、ロンドンを思い出すなぁ、なんて思っていたら、後ろからクリップボードを持った女性に声を掛けられ、てっきり何かの勧誘かと思ったら、Theo Eyewear という眼鏡のブランドの撮影隊でした。
見るとさっきの黒いケースを押していた西洋人が。。。
げっ、なにか私だまされているんじゃない?なんて見知らぬ町角で警戒しました。
でも、なんだか礼儀正しいし(良い意味で)、信用できそうな人たちだったので、時間もあったし、面白そうだし撮影に協力することにしました。
世の中の淑女の皆さんは、知らない人について行ってはいけません。
後で調べてみたら、とっても有名なアントワープのブランドだそう。私は最近になって眼鏡を掛け始めたので知らなかったのですが…。

人通りの激しい道の脇で、黒ケースの男性(ベルギー人だそう)が流暢な日本語で自己紹介してくれました。彼がケースをおもむろに空けると、おびただしい数の眼鏡が現れました。
どの眼鏡も細くてカラフルなフレームで、とてもアーティスティック。
彼が眼鏡を私に当てながら、ふと髪の毛が刈りあがっていることに気づき、私がボブを上げて見せると、そのスタイルで行こうということになり、眼鏡を次々に選び出しました。
自分では絶対に選ばないであろう色や形を次々にピックアップされていくので、他人の目に映る自分の印象を見るようで、とても興味深かったです。
声を掛けてくれた女性ライターさんによれば『一見おとなしいお嬢様風にも見えるのに、実はパンクな服装と髪をして、しかも大阪人っぽくない!』だそう。
そう、私は混沌です(笑)。
赤、水色、紫、緑…鏡が無いので、アーティスティックな眼鏡を掛けた自分がどんな風に見えているのかもわからないまま、でも彼は眼鏡のスペシャリスト、と信用して言われるがままにポーズを撮りました。
カメラマンは日本人。優しく声を掛けながらリラックスさせてくれました。私はいつもカメラの後ろ側にいる事が多かったので、実際に撮られる感覚を経験したのは初めてでした。カメラはぐいぐい寄って来るし、どういう画を欲しがっているのか、空気で読みとって行かないといけないし、いやぁ、モデルや俳優って大変だなと今更ながら実感しました。私もノる性質(たち)なので、すっかり撮影を楽しみました。
写真が出来上がるのを楽しみにしています。
船山さん、クルト、小笠原さん、ありがとうございました。



素敵な三人組と別れた後は、カフェで一息入れました。
ちょっと静かな場所にあるお店だったので、ゆっくりできるかなと思って入ったら、これが当たり。
ガトーショコラがものすごく美味しかったです。
早めにお昼を食べてから、ずっと動いていたので、糖分補給で疲れが少し取れました。

その後は、無事に誕生日プレゼントを見つけ、半蔵門へ戻りました。
最後の夕食は何にしようと迷いながらも、心残りを作らないために、再び(三度目)ガンジスへ。
多いかな、と思いながらもベジタリアンターリーのディナーセットを注文。
セットのはずのカレーを1種類、私の大好きな豆のカレーに組み替えてくれて、嬉しかった。アツアツのナンがパリパリ、もちもち、ほんのり甘くて、とってもいい匂い。でもめちゃめちゃ大きかった!
もう、これ以上入りません、というお腹を抱えて、ホテルに荷物を取りに行き、新宿の夜行バス乗り場へ向かいました。


夜の東京はやっぱりちょっときれいで、ちょっと寂しかったです。
バスの出発時刻までは時間がありましたが、友人への葉書を書いていたらあっという間でした。
東京土産を、インターチェンジで買おうと思っていたら、東京では十分そこらしか止まってくれず、結局関西のインターチェンジで滋賀県のお菓子(でも京都の宇治抹茶を使っている)を買いました。何コレ?


家に帰って来ると、玄関先でクロッカスが黄金色に揺れていました。
今はクレマチスとジャスミンが盛りです。
東京以来、怒涛のような仕事の日々が待っていましたが、ようやく落ち着いてきました。

人は、強く願っていると、意外と見たいものが見れたり、会いたい人に会えたりというチャンスが巡って来るのだと思いました。
願うとは、ただぼんやりと憧れるのではなく、はっきりとしたヴィジョンを持って、そこへ向かって行動や努力をすること。
私は特に妥協をしたくないタイプで、ちょっといいな、と思ってもなかなか行動できないのです。ガチッと今の気分とハマった時には弾丸のごとくそこへ一直線です。
実際、ばっちりと自分の欲しいものが見つかることってそうそうありません。
だから、何か心から面白いと思える何かがあったら、そこへ迷わず行って良いと思うのです。
直感を鍛えることは、願いを叶えることへの近道なのではないか、と私は思います。


パペットハウス: 佐久間奏多個展 手のひらの上の物語 Vyprávění z dlaně 
(終わってしまいましたが、作品の写真を見ることができます)

テオ Theo Eyewear



Final day in Tokyo.

I woke up and did stretching for a long time.
I packed my suitcase and checked out my room. I left my luggage at the hotel and then I went for a walk around Hanzomon.
Cherry trees were still blooming beautifully.

I went to Ganges, an Indian restaurant where I had tea on the first day, for early luch.
I ordered vegetable curry, saffron rice, and chai.
I was hoping that saffron and turmeric would help healing my abused stomach by drinks from yesterday.
Spices made me warm and chai was mild and tasteful.


After the delicious lunch, I headed to the Puppet House in Iidabashi, where Sota’s exhibition was holding.
On that day, Sota was going to have a talk at the gallery so I went a bit earlier. I was expecting to see him before too many people came to him.
At the Puppet House, there was a cute sign. I found Sota’s puppets on its window.
Sota was out for lunch, so I had a chat with an owner of the gallery, but soon Sota came back.
I thanked him for yesterday and looked around at the exhibition freely.
All the marionettes with sets were having lots of stories behind, and they seemed like they were breathing quietly, but surely.
There were photographs of the marionettes by Czech photographer, and that made the exhibition even more interesting even thought the space wasn’t so huge.
My favourites were a Japanese blue ogle, a skeleton tightrope performer with a crimson top hat, and a skeleton gambler. (Yes, I know! but I love them, what can I do?)

While we were talking about this and that, more people came and the gallery was packed by the time of the talk show. When Sota manipulated his puppets, everyone was taken his/hers breath away and was leaded into a story. I re-discovered the magic of storytelling.
There were so many fans of Sota (I heard there was a fan who named her son after Sota!), and I was so moved that I was taught by such a great master. I will keep working harder.
Thank you so much Sota!!

Sota at the talk event
ギャラリートークをする奏多さん

After I said good-bye to Sota, I was hanging about in Omotesando, looking for a birthday present for my friend.
People were everywhere. I was in one of the most fashionable areas of the city.
I saw a Western-looking man carrying huge black cases on wheels, and thought Tokyo is fun and reminded me of buzz of London. Then I was suddenly stopped by a woman with a flip board on her hand. I thought she was one of those salespersons, but actually she was a writer and a member of a shooting team of eyewear brand Theo.
With her, there was the man with the black cases too...
Oh my, I would be tricked by those salespeople at the corner of an unfamiliar city!- I couldn’t help but putting up my guard.
However, they were very polite (in a good way) and looked like I can trust them, I had time, and it sounded fun, so I decided to take part in the shooting.
You ladies must not follow the back of the strangers. Please don’t say I didn’t warn you.
Later on I did a research and Theo was a very famous brand of Antwerp. I recently started wearing glasses, so I was still novice at eyewear brands.

At the corner of the busy street, “Mr. Black Case” introduced himself to me in a fluent Japanese. He said he was a Belgian. When he slowly opened the cases, there appeared thousands of glasses.
Each of them was very thin frames and artistically coloured.
He was putting on those glasses one by one on me and naturally noticed that my hair was partly shaven. So I put up my hair and showed to him how it looked, and he liked the style. Then he chose several glasses.
Ones he picked up were having the shapes and colours that I wouldn’t choose for myself. So it was interesting to see how people see me.
As the writer lady said, I had a quiet, ladylike impression, but I wore punkish outfits and my hair was shaven. So it’s sort of ambivalent. And also I didn’t look like I’m from Osaka!  Yes, I am chaotic.
Red, light blue, purple, and fresh green.... there was no mirror so I couldn’t check how I looked like with those artistic frames, but I trusted him as a specialist of the eyewear. I posed as he wished.
Camera guy was Japanese and he kept talking to me softly to make me relaxed. As I was always the one behind the camera, it was the first time to be photographed by a professional. Camera lens was coming forward to me, and I had to read the air to figure out what kind of pictures they want to create. Boy, models and actors must be a tricky job. As I liked to dance to music, I enjoyed the shooting very much.
I’m looking forward to seeing the finished photos.
Thank you Ms. Funayama, Kurt, and Mr. Ogasawara!


After I said good-bye and thank you to the wonderful three, I took a break at a café.
It was in a quieter place so I thought I could relax for a bit, and I was right.
Their gâteau chocolat was scrumptious.
I had an early lunch and I’d been walking around since then, I was tired and sugar helped me a lot.


After that, I managed to find a birthday present and I went back to Hanzomon.
I’d been thinking about what to eat for the last dinner, and I went to Ganges again as I didn’t want to regret.
I thought it might be too much, but I ordered vegetarian dinner thali.
They kindly changed one of the pea curries into my favourite dal curry. I was so happy. Naan was hot and had crispy and soft chewy texture, and slightly sweet, and smelled gorgeous. But it was too large!
I had more than enough and carried my big stomach to the hotel to pick up my luggage. I headed to Shinjuku where the night bus station was.


Night view of Tokyo was pretty but a bit sad-ish.
I had some time before my departing, but time flew while I was writing post cards to my friends.
I was planning to buy souvenirs at Tokyo’s interchange, but the bus stopped only for about ten minutes or so. Finally I bought sweets of Shiga which was using Kyoto’s green tea at Western area u interchange.
What the heaven?


When I came home, crocuses were showing their golden faces in the front yard.
Now, clematises and jasmines are having their best time.
Since after Tokyo trip, I’ve been busy working, but it’s getting a bit more controllable now.


I thought, when you keep wishing, chances like you can see something you want or meet someone you want, are coming to you.
I say wishing as not just thinking about it, but painting a clear vision in your mind and taking actions or making efforts to it.
I’m one of those who doesn’t like to compromise. Even if I thought it was fine, that's not enough for me to do something about it. But when it matched with my ideal figure for 100%, I go straight forward to it like a bullet.
As a matter of fact, it’s so rare to find something you really wanted.
So when you find something truly excites you, I say go for it without thinking.
Training and blushing up intuition is the best way to make your wish comes true. I think so, at least.


Puppet House: Sota Sakuma Exhibition, Sories on a palm, Vyprávění z dlaně 
(Exhibition was finished, but you can see the photos of the works.)

Theo Eyewear