その2です。
その1はこちらからどうぞ。
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ミレックさんのマリオネットワークショップは4年振り。
本当はPQ2015の開催される6月に来たかったプラハ。
今回は以前から興味のあった骸骨のマリオネットワークショップに参加しました。
デザインは前持ってしておくべきなのか?と言っても骸骨なんだから、基本的には骨。
ピラティスを教えている仕事柄、骸骨には馴染み深い。
特にデザインは考えなくても良いと言われたので、骸骨の資料だけはしっかりと用意してワークショップ初日を迎えました。
生徒は全部で8人。
アメリカ、フランス、ベルギー、アイルランド、チェコ、そして日本(私だ)。
カリカチュア師、サーカスパフォーマー、美大生、学校の美術の先生など様々。
こだわって作るタイプもいれば、とにかく出来れば良いというタイプも。
年齢も20代〜70台まで幅広い。
初日はデザインを確定するところまでが課題。
私は、今回は出来るだけ省略をしない路線で行こうと決めていたのだけれど、私の今の技術レベル、サイズ、時間などの諸条件からどうしても彫れる限界というものは存在する。
その辺りを考慮しながら、定規を片手に、紙に鉛筆を走らせる。
何度か線を引き直す。
モデルデザインの形をそのまま写して、ちょこちょこっと自分の味付けをしてさっさと終わらせてしまっている人もいる。
その夜には観劇というスケジュールもあり、作業時間は刻一刻と終わりに近づいてくる。
なんとかデザインを完成させて、一安心。
久しぶりのプラハは、相変わらずの街並み。
到着した夜も、4年前の記憶があったから安心して真っ暗中を重いスーツケースを引きずって歩けましたが、もしあれが初めての場所だったら随分と心細かったことでしょう。
ホステルの部屋は広いけれど、ベッドが大きいので、机やら椅子やらを隅に移動させて、ピラティスをできるスペースを確保。
日本より5度ほど気温の低いプラハ。
身体が少し冷え気味だと感じるのでマッサージを念入りにしてから眠るようにしました。
This is my second report of Skeleton Marionette making workshop in Prague, Czech.
The first one can be read from here.
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It's been four years since I took Mirek's marionette workshop last time.
Actually I wanted to come to Prague in June for PQ2015.
However, this time I joined a skeleton marionette workshop which I'd been wanting to take for a long time.
I wondered if I should design my skeleton in advance, but it's a skeleton. Basically, bones.
I'm familiar with human skeleton because I teach Pilates.
The workshop didn't require any specific design before the actual workshop started, so I only prepared materials to help looking at the structure of the skeleton.
There were eight of us.
American, French, Belgian, Irish, Czech, and Japanese (me).
Caricature artist, circus performers, art student, and art teacheres...we were a bunch of all sorts.
Some really care for the details, and some were just happy to have one skeleton.
The youngest was in her early twenties and the eldest was in her seventies.
Designing the skeleton was the only thing we had to finish by the end of the first day.
This time, I wanted to put as much detail as I could as a skeleton, but there is a limit of what I could do by considering my carving skill so far, the size, time, and many other reasons.
So all those "situations" are in my mind while I was running my pencil on a paper as my other hand was holding a scale.
I drafted and redrafted again and again.
Some students copied the model design and altered few details and then they were done.
In the evening, the class was planning to visit theatre to see a show, so the clock was ticking slowly but surely to stop us working.
I managed to draw what I need and finally felt safe in the end.
On the night I arrived, I followed my memory from four years ago, so I didn't feel worry or scared to walk in the dark street with my heavy suitcase. If this was the first place to visit, I must had felt very lonely.
The hostel room was spacious, but the bed was huge. So I moved table and chairs to a corner of the room and made enough space to do Pilates on the floor.
The temperature was little cooler than Japan about 5℃.
I felt my body was chilly so I massaged my feet putting more attention than usual before I went to bed.
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