Wednesday, September 11, 2013

"We must try to live."

今日は、線香花火のような夕日を、薄墨を引いたような雲の中に見ながら、自転車で帰宅しました。
夕日がいつの間にか姿を消して、空の高いところに、青白い六日目の月が横顔を見せていました。

仕事帰りに一人、『風立ちぬ』を観てきました。
二度目の鑑賞です。
一度目よりも、もっと感動に震えてしまった私です。

前回のブログにはあまり、物語に関する感想はあまり書いていませんが、今回も同様に書かないでおこうと思います。
とにかく、この映画は細かいところまで本当によくできているし、複雑な構成も、夢と現実とその歪みを違和感なくつなげて見せてしまう。宮崎監督が、巨匠と呼ばれる所以なのですね。
衣装やしぐさといった、当時の風俗描写や自然の美しさ。ちょっとした背景でさえ本当に美しい。


今日は9月11日。
あの恐ろしい事件から12年が経ちました。
また、東日本大震災から今日で2年半です。
私たちは、人災も天災も、容赦なく降り注ぐこの世界で生きていますが、やはり生きることって素晴らしい。
望まずして亡くなった方々のご冥福をお祈りするとともに、私は精一杯生きようと思います。

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Today, I cycled home watching sunset as seething as sparkler in thin-black-ink-gray clouds.
Before I knew, sunset had gone and I saw a pale profile of the sixth evening moon at a high altitude in the air.

After work, I watched The Wind Rises.
It was my second time of watching the film.
I moved even deeper than the first time.

I didn't write much about what I thought about the story, but again, I won't do so this time.
All the details of the film are immensely well-done. The director simplified a complicated composition and he even put dream, reality and the distorted boundary of those two together. That is why Mr. Miyazaki is called maestro.
Description of manners and customs at that time, costumes and gestures for examples, is excellent. Scenery which appears only for few seconds is very beautiful.

Today was September 11th.
It's been twelve years since that horrible event.
Also, it's been two and half years since 3.11.
We are living in this world where both man-made disaster and natural disaster attack us without mercy, but I still think it's wonderful to be alive.
I pray for the repose of the soul of the dead which didn't desire to go. I'm trying to live harder for them and for myself.