Sunday, July 03, 2011

Mirek Trejtnar Marionette Workshop

ミレック・トレイトナーさんのワークショップにて、初めての木彫りのマリオネット作りを学んできました。


Mirek at the workshop
ミレックさん

木彫りで何かをきちんと作るのは初めてだし、マリオネットのデザインなんてやったことがないし、自分でデザインした通りに完成するのかどうか、そもそも2週間でマリオネットを完成させられるのかどうか、などなど不安は数え切れないほどありましたが、ミレックさんをはじめ素晴らしい先生方の丁寧なご指導のもと、私のマリオネットが完成しました。


Design
デザイン画

 design drawing
細かいデザインの設計図

technical drawing and head parts
マリオネットの設計図と頭の型紙

ミレックさんの奥さんであり、ワークショップのオーガナイザーのリアさんが、マリオネットたちに大きな誕生日ケーキを焼いてくれました。
みんなでバースデーソングを歌ってろうそくを吹き消しました。
私の自分のマリオネットをチェコ語で『青』を言う意味の Modrý と名づけました。

start carving head
頭を彫り始めます


carving
パーツごとに彫っていきます

just like this
 こんな感じ

プラハで行われていたPQ2011に合わせて、プラハの町でマリオネット・ショーも行いました。
女の子11人の個性あふれるマリオネットたちのショーです。
チェコ語の歌まで歌ったし、PQのスタッフが熱心にカメラで一部始終を撮ってくれていました。
そのビデオが手に入れば良いのですが。
PQのメイン会場でもう一度ショーをしないかとオファーがありましたが、ワークショップの参加者はほとんどみんなすぐにプラハを離れる予定だったので実現しませんでした。
残念!

Carving teacher Zdar
彫りの先生、ズダールさん

more to carve
彫るパーツはたくさん

hands
手のパーツ

とにかく初めてのマリオネットが大体のイメージ通りに完成して幸せでした。
友達がみんなプラハを離れて行くのをさみしく思う暇もなく、私は次のワークショップの準備が始まったのでした。


ミレックさんのワークショップ(ワークショップは英語です)

painting
着彩

painting process
少しずつ色を付けていきます

painting tatoo
タトゥーをペイント中
  
My very first wood carved marionette making was at Mirek Trejtnar's workshop.

making costumes
衣裳を縫います

putting some nails on marionette for strings
ひもを通すねじを付けていきます

I had countless worries such as this is my first time carving something properly, or I've never design marionette before so I was not sure if that works or not?, and would I be able to finish a marionette in 2 weeks!? etc, etc... but under the very patient and thoroughly guidance by Mirek and other excellent teachers, my marionette was finished in time.

Finished!! I changed tie design.
完成です!! ネクタイのデザインを変更

Gypsy Street Performer Modrý
ジプシーの大道芸人 モドリー

Mirek's wife and the organiser of the workshop, Leah baked a big birthday cake for the marionettes. We sang the birthday song and blew off the candles.
I named my marionette Modrý, means Blue in Czech.

Everyone's works!
みんなの作品

Carving teacher Zdar and Sota, me, and Modrý
彫りの先生のズダールさんと佐久間奏多さん、私とモドリー

We did a marionette show on the street of Prague as it was a time of PQ2011.
The marionette show of very characteristic 11 marionettes designed and made by all girls.
We even sang songs in Czech, and a staff from PQ was enthusiastically filming us for the whole time.
I wish we could get hold on that video.
The stuff guy offered us an opportunity to play the same show at the main PQ sight, but most of us were leaving Prague in few days so we had to turn it down. Shame!

Practice practice practice!!
ひたすら練習!!


at the show rehearsal
リハーサルの様子

I was happy to be able to make my first wooden marionette almost as the same as the way I designed.
Although all of my new friends were leaving Prague, I didn't even have enough time to miss them as I was busy with my next workshop. 


Mirek's Marionette Carving Workshop (course is taught in English) 



Smoking hand trophy as a certificate
ワークショップ修了の記念に煙草を持ったトロフィーを作ってくれました

No comments:

Post a Comment